Istoric program și valoare voucher Rabla MOTO

Totul a început cu o provocare „De ce să nu existe program Rabla și pentru motociclete?” și „Ce sumă este corectă ca valoare voucher Rabla MOTO?”. Am început să căutăm argumentele pentru extinderea programului Rabla și la motocicluri și apoi ne-am gândit la motivele pentru care nu există deja această componentă. Așa ne-am construit planul de acțiune și, de fapt, așa a pornit și ideea de înființare a motoADN. Ce a urmat și unde am ajuns am descris mai jos.

Istoric și evoluție  RABLA MOTO

Pentru anul 2022, valorile voucherelor disponibile pentru motociclete sunt:
  • 7.500 lei – prima de casare – în cazul în care autovehiculul casat are o vechime mai mare de 15 ani, cu normă de poluare nu mai mare de Euro 3 sau 6.000 lei, în cazul casării unui alt tip de autovehicul uzat Prima de casare poate fi folosită pentru a achiziționa o motocicletă sau un scuter nou cu motor termic sau electric
  • 7.500 lei – ecoBonus pentru achiziția de motociclete și scutere noi cu condiția ca sursa de energie a acestora să fie un motor electric

Mai multe detalii despre cum funcționază programul Rabla MOTO și cum poate fi accesat găsiți în pagina„cum funcționează Rabla MOTO”

Pentru anul 2021, valorile voucherelor disponibile pentru motociclete sunt:
  • 5.500 lei – prima de casare – se obține la casarea unei mașini mai vechi de 8 ani. Prima de casare poate fi folosită pentru a achiziționa o motocicletă sau un scuter nou cu motor termic sau electric
  • 5.500 lei – ecoBonus pentru achiziția de motociclete și scutere noi cu condiția ca sursa de energie a acestora să fie un motor electric

Mai multe detalii despre cum funcționază programul Rabla MOTO și cum poate fi accesat găsiți în pagina„cum funcționează Rabla MOTO”

Pentru anul 2020, valorile voucherelor disponibile pentru motociclete sunt:
  • 3.500 lei – prima de casare – se obține la casarea unei mașini mai vechi de 8 ani. Prima de casare poate fi folosită pentru a achiziționa o motocicletă sau un scuter nou cu motor termic sau electric
  • 3.500 lei – ecoBonus pentru achiziția de motociclete și scutere noi cu condiția ca sursa de energie a acestora să fie un motor electric

Mai multe detalii despre cum funcționază programul Rabla MOTO și cum poate fi accesat găsiți în pagina„cum funcționează Rabla MOTO”

La început de 2020 motocicliștii continuă să susțină Rabla MOTO prin semnarea petiției online și prin achiziția stickerelor de campanie.

La sfârșit de ianuarie au apărut primele declarații oficiale referitoare la un nou program RABLA, așa că am profitat și am reluat discuțiile cu AFM.

Prin stăruința colegilor din asociația motoADN și în special a lui Valentin Ciobanu, am reușit să redemarăm discuțiile.

Trebuie să recunoaștem meritul Președintelui AFM în funcție la acea dată – dl Mihai Dojeana, pentru deschiderea arătată proiectului și, mai ales, pentru că a avut răbdarea să înțeleagă argumentele noastre și să implementeze proiectul în câteva săptămâni.

Cum motocicliștii fac diferența, faptul că secretarul de stat din Ministerul Mediului, dl. Mircea Fechet este motociclist a făcut ca acesta să înțeleagă ușor demersul nostru. Ne-a susținut și a cerut nenumarate clarificări pentru a avea un program de succes. În cele din urmă, programul a fost aprobat grație deschiderii d-lui Costel Alexe, Ministru al Mediului. 

Au urmat discuții referitoare la ghidul de implementare și la optimizări de procese și am ajuns ca în martie să avem un program pe deplin funcțional.

Poate că 3.500 lei ca valoare voucher Rabla MOTO nu pare foarte mult, poate că sunt multe lucruri de îmbunătățit, dar cu siguranță este un pas enorm pentru motociclismul românesc. Reglaje de funcționare se vor face în timp, acum fiind însă important că motocicletele au fost introduse în program.

Timp de două luni, am căutat și am adunat materiale, statistici, studii despre poluare, despre trafic, mobilitate urbană – despre probleme și despre soluții. Am identificat și zone de bune practici, dar și erori de evitat.

Între timp, am reușit să înființăm și motoADN – Asociația pentru Dezvoltarea Națională a Motociclismului pentru a avea vehiculul care să ducă la îndeplinire această idee.

Lucrăm intens la definitivarea materialor de susținere a proiectului și ne pregătim de primele interacțiuni cu oficialitățile. Va fi momenul în care vom vedea dacă tot ceea ce am construit în cele 3 luni de muncă poate da roade sau este o idee soritită eșecului.

Prima întalnire cu AFM, în februarie 2019, a decurs surprinzător de bine, dar poate și din cauză că am interacționat cu un pasionat de scutere. Trebuie să îi recunoaștem meritele d-lui Dorin CORCHEȘ  la acea dată Vicepreședinte AFM  El a fost cel care ne-a dat primele informații și ne-a deschis ușile AFM pentru a creiona propunerea de program.

A urmat lansarea oficială a propunerii de program, dar și lansarea petiției online de suport a acestui proiect. Am avut susținerea organizatorilor SMAEB și am reușit sa facem proiectul vizibil.

Importatorii moto au arătat deschidere și au susținut proiectul cu informații tehnice atunci când AFM a cerut. Am reușit să organizăm un grup de lucru cu membrii AFM și cu importatorii moto. Cum acțiunea nu este totul, am construit un întreg plan de comunicare cu informări de presă, mesaje publice, campanii online, dar și offline (cum a fost răspândirea stickerului campaniei Rabla MOTO, participarea la evenimentele moto etc.)

În vară însă au apărut complicațiile politice și întreg proiectul a fost pus în așteptare. Chiar dacă am facut multe reveniri, nu am reușit să continuăm discuțiile. La sfarșit de an, perspectivele proiectului nu erau prea fericite, dar ceva trebuia să se întâmple pentru că era anul în care se termina o scțiune de 4 ani a programului Rabla și trebuia reînnoit.

Vremea de motociclit a trecut a venit vremea amintirilor din călătorii și a planurilor pentru următorul an, 2019. Discuțiile între motocicliști erau: Schimbi motocicleta? Da? Nu? De ce?

Și așa am ajuns la programul Rabla – care tare ne-ar fi prins bine. De ce oare statul nu susține și achiziția de motociclete noi? Sau scutere? Un prim răspuns care ne-a venit în minte a fost … pentru că nu a cerut nimeni. Dar cu așa răspuns nu poți să pleci la drum, așa că am căutat motivele pentru care statul ar fi îndreptățit să facă un astfel de demers.

Înaite de motive, a trebuit să studiem Programul Rabla și istoria lui. Cum a evoluat, ce s-a schimbat de la o ediție la alta? Și, poate cel mai important, care sunt motivele pentru care a fost creat proiectul și care sunt criteriile de evaluare a reușitei proiectului. Am încercat să identificăm o valoare voucher Rabla MOTO, dar nu am găsit metodologii de lucru la actualul sistem. Urma să rezolvăm acest aspect mai târziu…

Simțeam însă că avem deja un punct de plecare.

Următoarea întrebare se referea la factorii de decizie. Cine sunt cei care gestionează programul și cine sunt cei care pot să ceară modificarea lui și, mai ales, cine sunt cei care pot să facă modificarea?

Odată identificațe instituțiile, am căutat oamenii de decizie. Istoricul lor profesional și acțiuni cu care le putem atrage atenția. Așa am reușit să facem și un plan de acțiune.

Susține campaniile motoADN

Donează și tu!

  • am creat una din primele inițiative de susținere a motociclismului la nivel național

  • am susținut interesele motocicliștilor în fața inițiativei Primăriei Capitalei de a introduce Taxa Oxigen

  • am creat și am trimis la Primăria București „Strategia de dezvoltare a mobilității urbane prin susținerea motociclismului”

  • susținem proiectele moto și inițiativele locale

  • promovăm turismul moto în România prin proiecte dedicate

logo rabla 2020

Istoric program și valoare voucher Rabla MOTO

rabla moto

rabla moto

Toate demersurile noastre nu ar fi putut da rezultate dacă nu am fi avut suportul comunității moto. Mulțumim tuturor celor implicați, multumim celor 8.000 de semnatari ai petiției online, mulțumim celor 14 cluburi și asociații moto ce au fost alături de noi în acest demers, mulțumim partenerilor media și în special echipei de la „pemotoare” pentru colaborarea constantă cu echipa motoADN, mulțumim instituțiilor de presă care au preluat comunicatele noastre, mulțumim echipei de la motociclism.ro pentru promovarea inițială a proiectului și, de asemenea, mulțumim echipei SMAEB pentru invitația de a deveni parteneri ai salonului moto din 2019 și pentru prezența la conferința de presă SMAEB 2019.

Valoare voucher Rabla MOTO

ÎMPREUNĂ AM REUȘIT – vezi comunicat lansare program Rabla MOTO – poate este pentru prima dată când comunitatea moto reușește să se unească și să comunice într-un singur glas. Am reușit să obținem 3.500 lei ca valoare pentru voucher Rabla MOTO. Este mai puțin decât am sperat, dar este un prim pas și sigur vom face și alții dacă veți fi în continuare alături de noi. Numai așa vom reuși să ne facem auziți și să obținem ceea ce ne dorim.

Povestea Rabla MOTO în fotografii … 12 luni de campanie susținută

stickerul campaniei

SMAEB 2019

conferință de presă

3 zile de semnături la SMAEB

luni de promovare și semnături online

MAN România

semnături de susținere

discuții

evenimente moto

campanii de siguranță rutieră

comunicate de presă

intervenții TV

emisiuni RADIO

articole în presă

susținerea influencerilor moto

mesaje de susținere de la comunitate

Back to top